Jak wybrać odpowiednie opony do swojego samochodu?

Zadaniem każdego właściciela samochodu jest dobieranie właściwych opon. Konieczne jest zawsze dobranie odpowiedniej opony do tarczy o określonych parametrach lub do konkretnego samochodu. Nie każdy wie, jakie parametry opony powinno wziąć pod uwagę przy ich zakupie. Przy wyborze opony należy wziąć pod uwagę następujące takie parametry, jak sezonowość, typ bieżnika, rodzaj konstrukcji opony (komorowa lub bezdętkowa), średnica montażowa, szerokość opony, wskaźniki obciążenia i prędkości.

Jeśli na tym etapie spędziliśmy czas na zrozumieniu danych liczbowych i indeksów, możemy po prostu skorzystać z kalkulatora opon w dowolnym dużym sklepie internetowym lub serwisie internetowym, w którym będziemy mogli od razu odebrać opony, mając określony model naszego samochodu. W rzeczywistości powyższa lista parametrów jest szybko redukowana do dwóch lub trzech punktów, ponieważ większość z nich to cechy oczywiste lub subiektywne.

Sezonowość jest oczywistym parametrem w przypadku obierania opon do samochodu. W momencie wyboru każdy doskonale zdaje sobie sprawę z tego, czy potrzebuje opon zimowych czy letnich. Kwestia wyboru tzw. opony "całorocznej" i jej zastosowania w warunkach całorocznej eksploatacji jest przedmiotem osobnej rozmowy, a także wyboru opony błotnistej lub "uniwersalnej". Jedyne, co można tu powiedzieć to tyle, że opony zimowe powinny być oznaczone ikoną płatka śniegu lub określonymi literami.

Znaczenie ma tutaj także rodzaj bieżnika. W całości bieżnik może być symetryczny lub asymetryczny, a także skierowany lub bezkierunkowy. Symetryczny, bezkierunkowy bieżnik to najprostszy podstawowy typ. Opony przeznaczone do niego są najbardziej rozpowszechnione i niedrogie. Kierunkowość bieżnika zwiększa przede wszystkim jego zdolność do skutecznego odprowadzania wody z miejsca styku, co zmniejsza to ryzyko pośliźnięcia się na wodzie. Z kolei symetryczny wzór bieżnika został zaprojektowany tak, aby łączył w sobie dobre odprowadzanie wody i stabilność kursu.

Typ konstrukcji opony także jest istotny. Możemy wybrać opony komorowe i bezdętkowe. Jednak w nowoczesnych warunkach kwestia wyboru wzoru opony jest niemalże z góry określona, ponieważ prawie wszystkie nowoczesne opony do samochodów osobowych są bezdętkowe. Opony te są oznakowane napisem "Tubeless" (co oznacza "bezdętkowe") lub tylko samym skrótem "TL".

Niemniej istotna jest średnica mocowania. Jest to również prosty parametr, jeśli mamy już koła, dla których wybieramy opony, to średnica opony musi koniecznie odpowiadać średnicy koła. Jeśli wybieramy tarcze z oponami, musimy sprawdzić w instrukcji obsługi, jakie średnice tarcz są dopuszczalne do stosowania w naszym modelu, a następnie wybrać dla nich opony o tym samym rozmiarze. Szerokość opony jest pierwszym indeksem liczbowym odzwierciedlonym w oznaczeniu opony. Jest to prawdopodobnie pierwszy parametr na naszej liście, który może się różnić przy wyborze opony do konkretnego koła lub samochodu. Faktem jest, że tarcza może mieć również inną szerokość, a opona musi być prawidłowo osadzona na tarczy. Opona, która jest zbyt wąska, będzie siadać na feldze, co jest niedopuszczalne ze względu na wysokie ryzyko spontanicznego demontażu. Opona, która jest zbyt szeroka, także jest niedopuszczalna. Każdy model samochodu ma kilka wariantów średnicy tarczy i wymiarów opony odpowiednich do pracy. Wszystkie te opcje, zalecane przez producenta, są wymienione w instrukcji obsługi samochodu i z tych danych warto zawsze wybrać.

Po pierwsze, szersza opona zapewnia zwykle większy kontakt z nawierzchnią, a tym samym lepszą przyczepność. Po drugie, przy tej samej średnicy, opony o większej szerokości mają mniejszy profil. Po trzecie, opony o większej szerokości mają większą masę, co nieznacznie wpływa na dynamikę samochodu i zużycie paliwa. I po czwarte, wraz ze wzrostem szerokości opon zwiększa się ich skłonność do kontaktu z nawierzchnią. Poza tym, opony o różnej szerokości mają inny koszt końcowy, z reguły za dodatkowe milimetry trzeba zapłacić dodatkowe pieniądze. Dlatego też szerokość opon powinna być dobrana z uwzględnieniem zakresu dopuszczonego przez producenta i pożądanych właściwości.

Wysokość profilu, czyli seria, to drugi wskaźnik odzwierciedlony w oznaczeniu opony. Jest on określony jako procent szerokości opony. Wysokość profilu wpływa na charakterystykę opony. Po pierwsze, wyższy profil zapewnia lepszy komfort i większą odporność na awarie. Opony o niższym profilu lepiej przenoszą profil drogi na zawieszenie i karoserię oraz są bardziej podatne na uszkodzenia podczas uderzenia w defekty powierzchni drogi. Po drugie, niższy profil zapewnia lepszą sterowalność.

Indeks prędkości jest parametrem, który odzwierciedla maksymalną dozwoloną prędkość, przy której opona zachowuje swoje właściwości użytkowe. Jest to indeks alfabetyczny, którego rozszyfrowanie musi być również określone w tabeli dostarczonej przez producenta. Opony o tej samej średnicy mogą mieć różne indeksy prędkości w zależności od innych parametrów, czyli szerokości, profilu, składu mieszanki gumowej, a co za tym idzie, ceny.