Jak wysyłać przedmioty prowadząc handel internetowy?

Osoby stawiające pierwsze krotki w handlu internetowym często nie doceniają znaczenia prawidłowej wysyłki towarów. Tymczasem to właśnie od procesu pakowania, wyboru opakowania przesyłki, wysyłania i monitorowania dostawy zależy ostateczne zadowolenie klientów.

Rodzaje wysyłek proponowane w handlu internetowym

Wachlarz rodzajów wysyłek, jakie można obecnie zaproponować w handlu internetowym jest dzisiaj szeroki. Wiele zależy od tego, jakie przedmioty pragniemy wysyłać do klientów. Gdy są to przedmioty drobne i lekkie dosyć dobrze sprawdza się Poczta Polska głownie z uwagi na stosunkowo niskie ceny. W ostatnim czasie na popularności zyskują także odbiory w punkcie oraz paczkomaty. Odbiory w punkcie umożliwiają pobranie paczek w placówkach pocztowych, w sklepach, kioskach RUCH oraz na stacjach benzynowych. Ta forma jest wygodna dla sprzedawców, bo jest nieco tańsza. Lubi ją także klienci,szczególnie ci, którzy nie mogą być w domu w godzinach dostaw kurierskich. Paczkomaty to z kolei forma uwielbiana przez ludzi młodych. Jest ich w Polsce już przeszło 6000 i ciągle pojawiają się nowe. Mają one tę przewagę nad odbiorami w punkcie, że paczki można odbierać o dowolnej porze, nawet w środku nocy.

Wreszcie na końcu listy znajdują się najbardziej pożądane, ale i najdroższe dostawy kurierskie. Jest to najlepszy rodzaj dostaw, bo jest szybki i bezpośrednio do domu, czyli maksymalnie wygodny. Kurierzy w Polsce działają już na tyle dobrze, że jeśli nadamy paczkę w odpowiednich godzinach to następnego dnia dotrze ona w każde miejsce w kraju. Z kurierów korzysta się przede wszystkim wtedy, gdy paczki są duże, ciężkie, podatne na uszkodzenia i mają niestandardowe opakowanie przesyłki.

Ceny dostaw

Ceny dostaw to temat bardzo szeroki i zmienny. Teoretycznie sprzedawcy mogłoby być obojętne, czym wysyła, bo płaci klient. Jednak w praktyce jest tak, że klienci w ogóle nie interesują się ofertami, gdzie dostawa kosztuje więcej niż 15 zł. Najtaniej jest wysyłać drobne przedmioty pocztą, ale i tu trzeba uważać. Poczta ma swoje wyśrubowane gabaryty, gdzie liczą się nie tylko trzy wymiary, ale także i waga. Bardzo łatwo jest wpaść w kolejny próg i opłata jest dużo wyższa. Dość atrakcyjne wydają się ceny paczek pocztowych jednak ich rzeczywisty czas dostarczenia znacznie odbiega od kurierskiego. Odbiory w punkcie są tanie jednak trzeba mieć na uwadze, że nie wszyscy klienci to lubią, bo doskonale wiedzą, że przewoźnik spycha na nich część pracy. Pójście czy dojazd na pocztę zabierają niepotrzebnie czas. Choć odbiory w punkcie są bardzo mocno obecnie promowane to trzeba mieć na uwadze, że tylko pewien procent klientów będzie z nich korzystał.

Paczkomaty mają na razie w miarę stałą cenę, bo nie widać realnej konkurencji w tym obszarze. Dawniej przesyłki te różnicowane były cenowo ze względu na rozmiar, obecnie nie ma to znaczenia, trzeba jednak gabaryt określić, bo w innym wypadku może później pojawić się karna dopłata. Opakowanie przesyłki musi wiec być dostosowane do wielkości skrytki. Ceny usług kurierskich są bardzo różne, choć zwykle oscylują w przedziale 15-17 zł za paczkę do 1 kg. Obecnie odchodzi się już od obowiązkowego podpisywania umów przez sprzedawców internetowych. Decydują się na to zwykle tylko naprawdę duzi gracze, którzy wysyłają po kilkaset paczek dziennie i mogą wtedy liczyć na niższe ceny. Ważną zaletą przesyłek kurierskich jest możliwość wysyłania ich za pobraniem. Okazuje się, że całkiem spory odsetek klientów lubi płacić w ten sposób.

Prawidłowe pakowanie paczek

Jest niezmiernie ważne, aby przesyłka dotarła do klienta w stanie nienaruszonym. Zdecydowanie nie należy oszczędzać na materiałach do pakowania takich jak kartony, wypełniacze, taśmy, folie stretch. Trzeba też zwracać uwagę na to by wysyłać przedmioty w oryginalnych opakowaniach, nieotwierane, bo bardzo często klienci kupują je z przeznaczeniem na prezent. Początkujący sprzedawcy często nie doceniają etapu pakowania. Są oni przekonani, że zajmuje on chwilę i prawie nic nie kosztuje. Tymczasem wszystko trzeba wkalkulować. Wbrew pozorom pakowanie zajmuje bardzo dużo czasu i trzeba to zrobić solidnie. Samo wydrukowanie etykiety zajmuje ładnych kilka minut a trzeba jeszcze pamiętać o jej przyklejeniu oraz dodaniu wcześniej do środka dokumentu sprzedaży. Przy wysyłce przedmiotów podatnych na uszkodzenia trzeba też zadbać o dodanie odpowiednich oznaczeń oraz wykupienie dodatkowego oznaczenia. Opakowanie przesyłki powinno być mocne i dobrze jest dodać do środka wypełniacze.

Warto przykładać dużą wagę do procesu wysyłania zamówień. Bardzo często zdarza się, że choć produkt był dobry to ostatecznie klient jest niezadowolony, bo dostał go za późno albo musiał po niego specjalnie jechać do innego niż chciał punktu obsługi. Warto, więc wybierać te formy dostawy, które są wygodne dla odbiorców. Paczki należy także wysyłać jak najszybciej, bo jak wiadomo w procesie dostaw zdarzają się nieprzewidziane sytuacje. Należy też mieć na uwadze, że dostawa dla sprzedawcy nie kończy się w momencie nadania. Należy zawsze śledzić czy przesyłka dotarła i czy została odebrana. Dzięki temu można też szybciej dowiedzieć się o ewentualnych zwrotach czy karnych opłatach ze strony kuriera.