Nowe przepisy dotyczące faktur - rok 2020

W roku 2020 weszły nowe przepisy na temat wystawiania faktur firmom, które osiadają NIP. Na jakich zasadach będzie można je wystawić, co potrzebujemy aby nie mieć problemu z otrzymaniem faktury?

Z powodu licznych oszustw, teraz nie jest możliwe wystawienie owego dokumentu w późniejszym czasie ze zwykłego paragonu, musi on zawierać NIP firmy, jeżeli tego numeru nie pamiętamy lub z innych powodów nie jesteśmy w stanie go podać nie możemy otrzymać faktury.

Od 1 stycznia 2020 roku musimy poinformować kasjera wcześniej o chęci wystawienia faktury lub o wpisaniu na paragonie numeru NIP, co będzie podstawą do późniejszego jej wydania. Inaczej jest jeśli bierzemy fakturę na osobę prywatną bez numeru NIP w takim przypadku sytuacja się nie zmienia i możemy domagać się wystawienia faktury w innym terminie (do 30 dni po zakupie) ze zwykłego paragonu.

Co w sytuacji jeśli kasjer nie wystawi faktury ani nie wpisze numeru NIP na paragonie?

W takim przypadku nie jest możliwe wystawienie faktury, dlatego tak ważne jest przed zakończeniem transakcji poinformowanie jaka opcję wybieramy.

Co jeżeli gdy NIP został źle wpisany na paragonie lub fakturze?

W przypadku faktury sytuacja się nie zmienia należy wystawić korektę faktury. W przypadku paragonu z NIP jeżeli błąd jest mały (jedna liczba) można to zmienić, natomiast w przypadku całkowicie innego numeru, należy wystawić fakturę na podany numer a potem zrobić korektę do tego dokumentu.

Na co zwrócić uwagę jako klient, aby wszystko poszło o naszej myśli?

Przede wszystkim należy mówić głośno i wyraźnie czego oczekujemy, jeśli nie chcemy faktury poinformować o tym kasjera, jeśli natomiast chcemy z wyrozumiałością i cierpliwością podejść do tematu, podać dokładne informację (faktura czy NIP na paragonie) a przede wszystkim wysłuchać do sprzedawca Nam mówi. Jeśli potrzebujemy faktur podać lub potwierdzić nazwę firmy i numer rejestracyjny lub inne informacje które maja być podane na fakturze.

Na co zwrócić uwagę jako kasjer, aby klient był zadowolony i uzyskał to po co przyszedł?

Podejść do klienta z uśmiechem, to na pewno rozluźni atmosferę, Pierwszym pytaniem powinno być czy życzy sobie Pan/Pani fakturę, dla pewności. jeżeli nie to możemy upewnić się czy klient nie chce numeru NIP na paragonie. Jeżeli nie możemy przeprowadzić normalną transakcję, jeśli tak prosimy o podanie NIP-u, możemy powtórzyć aby upewnić się czy jest dobry i wystawiamy paragon z numerem. Jeśli klient prosi o fakturę, wówczas pytamy o najważniejsze informację i wystawiamy dokument.